– Давай па парадку. Як так атрымалася, што на цябе выйшаў Dazed?
– Атрымалася вельмі проста і выпадкова. Журналістка Dazed паказала рэдактару выдання падборку маіх ранніх фатаграфій, якія зацікавілі яе, і прапанавала апублікаваць у часопісе.
– Што змянілася ў тваім жыцці пасля публікацыі?
Можна сказаць, гэта першая публікацыя маіх прац у больш-менш вядомым выданні. Аднак фідбэк, які я атрымала, напрыклад, ад суайчыннікаў, быў адназначна негатыўным. Не ведаю, ці паўплываў на гэта шаблонны і заезджаны загаловак журналісткі пра «маладосць пры апошняй дыктатуры» ці «занадта сумныя» партрэты маіх сяброў і прыяцеляў. Да гэтага ніхто мной не цікавіўся. Ніхто не будзе цікавіцца кімсьці, калі гэты «хтосьці» сядзіць у «падполлі» і нікому нічога не паказвае.
«Тут ты можаш лёгка залегчы на дно, адчуваеш менш кантролю, чым на праспекце, дзе часта прасочваюцца ідэалагічныя знакі»
Пасля публікаці я стала «бачнай». Мае працы пачалі расшарваць іншыя часопісы з просьбай даць інтэрв'ю, дзе адны і тыя ж пытанні пра Беларусь і цяжкае жыццё без усялякай надзеі. Былі і выключэнні, калі рэдактары хацелі пагаварыць менавіта пра мае работы.
– Ці стала лепш, калі з’явілася цікавасць да тваіх прац?
– Ну, як сказаць. Калі выпадкова натыкаешся на рэпосты ці каментары пад публікацыяй з водгукамі кшталту «яна – лайно», «дэбілка» ці «26-летняя дзеўка, якая робіць гаўняныя фоткі ў стылі наіўнай і дзёрзкай першакурсніцы», з'яўляецца брыдзенькае пачуццё, быццам цябе акунулі ў балею з бруднай вадой ці ты ў штосьці ўляпаўся. Гэта праходзіць, але нейкі асадак усё адно застаецца.
– Ты жыла ў Польшчы нейкі час, а цяпер пераехала ў Менск. Табе, фатографцы, як тут?
– Я лічу сябе хутчэй мастачкай, чым фатографам. Апошні раз брала ў рукі фотаапарат больш за паўгода назад. Не ведаю, можа, час муціць штосьці новае, чаго я ніколі не спрабавала. А так выдатна. Я адкрываю Мінск нанова. Я наогул пра яго амаль нічога не ведаю. Хачу шмат шпацыраваць і здымаць. Таму што ўсё так мяняецца. Адны метамарфозы навокал. Я не паспяваю.
– Далей будзеш даследаваць Менск ці паедзеш у іншыя гарады, краіны?
– Невядома, што будзе далей. Наогул гэтыя тэмы пакуль мной не вычарпаныя. Можа, усё жыццё буду мусоліць тэму Курасоўшчыны і іншых, не менш прыўкрасных, спальных раёнаў.
– Калі мы ўжо загаварылі пра спальныя раёны, дзяліся. Як ты прыйшла да ідэі з фатаграфіямі пра родны раён і канцэпцыі з калажамі?
– Усё пачалося з Курасоўшчыны, любові маёй адзінай і вечнай. На карцінках – курасоўшчынскія віды (і не толькі), таму што гэта родныя пенаты: асяроддзе, якое мяне сфармавала і выхавала. Я да гэтага часу там жыву. Тут ты можаш лёгка згубіцца, залегчы на дно, адчуваеш менш кантролю, чым, калі ідзеш па праспекце, дзе часта прасочваюцца ідэалагічныя знакі і аўтарытарныя энергетычныя струмяні.
«Жанчыны, якія з'яўляюцца ў маіх працах, знаходзяцца ў вельмі дзіўным стане: яны адключаныя ад рэальнасці»
Ідэя з’явілася, калі я жыла ў Польшчы. Я разумела, што мяне хвалюе, і пачала рэфлексаваць на тэму адносін са сваім родным асяроддзем. Я пачала «утылізаваць» свае старыя фатаграфіі, камбінаваць розныя фрагменты адзін з адным, ствараючы такім чынам новыя малюнкі, насычаныя самымі рознымі аб'ектамі, суб'ектамі, вобразамі. Мне здаецца, што я быццам бы збіраю аскепкі пабітага люстэрка, калі раблю калаж. Ён дазваляе мне найбольш поўна і дакладна рэканструяваць вобраз месца, дзе я жыву, і паказваць некаторыя з'явы сучаснай беларускай рэчаіснасці.
– Многія з'язджаюць у іншыя краіны, каб фатаграфаваць там, а ты з'ехала ў Польшчу і там вырашыла зрабіць матэрыял пра Менск…
– Я ў Польшчы пражыла не так доўга – гады паўтара – і нічога не здымала, таму што мяне там быццам нічога не цікавіла, я не адчувала ніякага імпульсу. Я ведала, што вобразы, якія мяне цікавяць, нейкія феномены знаходзяцца тут. І тутэйшая эстэтыка мяне прыцягвае больш, чым тое, што я бачыла ў Польшчы. Прагледзеўшы архіў, я пачала перапрацоўваць свае фатаграфіі. Калі вярнулася сюды, то працягвала збіраць матэрыял і працаваць з ім.
– І колькі часу ў цябе сышло на здымкі і падрыхтоўку калажаў?
– Я рабіла шмат фатаграфій. Ты ведаеш, на плёнку здымаць – дарагое задавальненне. У рэшце рэшт, пачала ўсё часцей выкарыстоўваць мабільны тэлефон – здымала ўсё, што мне было трэба, а потым потым звярталася да лічбавых маніпуляцый. Гэта мае працы за апошнія два-тры гады. А калажы я рабіла каля года-паўтара.
– Ты здымала толькі на плёнку, а што наконт лічбы?
– У мяне няма лічбы, толькі плёнка. Здымала я і на Mamiya 7, і на Mamiya RZ. Гэта сярэдні фармат. У маім выпадку тэхніка не грае значнай ролі, таму што ёсць фатаграфіі, зробленыя на тэлефон. Якасць і дэталізацыя не маюць значэння.
– А што мае значэнне?
– Дай падумаць. Калі не тэхніка, то эстэтыка, з якой я працую, змест. Кожная з работ адлюстроўвае пэўныя з'явы, з якімі я сутыкаюся тут, і ўсе гэтыя вобразы. Так, вобразы важныя.
«Як можна захапляцца ўсім гэтым дваровым “артам” з пластыку, шын, пакрышак і плюшавых цацак?»
– Раскажы больш пра фатаграфіі. На афішы адна з тваіх прац – калаж з птушкай сірын на фоне менскіх шэрых панэлек.
– Сам краявід – Курасоўшчына, а птушка – фенікс ці сірын, а можа быць, алканост – гэта зварот да казачных матываў. Жанчыны, якія з'яўляюцца ў маіх працах, знаходзяцца ў вельмі дзіўным стане: яны адключаныя ад рэальнасці. Яны не ведаюць, што з ёй рабіць, не могуць паўплываць на ход падзей. Такія русалкі, жар-птушкі ў станах летуценных мрояў, нейкага паўсну.
– Тыя, хто на фатаграфіях, – гэта твае знаёмыя, так?
– Вядома. Насамрэч там мала персанажаў. У асноўным дзяўчына, якую я ўвесь час здымала раней, але цяпер мы з ёй жывем у розных краінах. І яна, як мой пратаганіст, увесь час з'яўляецца ў маіх працах. Гэта мая муза, адзіная і непаўторная, як Курасоўшчына.
– Калі глядзіш на твае здымкі, здаецца, што яны зроблены пахмурнай вясной.
– Я б хацела здымаць пахмурнай вясной. Я люблю такое надвор'е: воблачнасць і адсутнасць сонца. Тады святло нашмат лепшае, колеры глыбейшыя.
– Ты сказала клёвую рэч. Табе гэта нагадала сацыяльную рэкламу, а нехта ўзгадае фільм «Хірасіма, любоў мая». І гэта вельмі крута, што можна ўбачыць самыя розныя адсылкі ў такой, здавалася б, банальнай назве.
Я нічым не натхнялася. Проста круцілася ў галаве гэтае спалучэнне слоў – паўгуллівае, паўжартаўлівае, паўсур'ёзнае. З Курасоўшчынай у мяне любоў, але супярэчлівага характару. Здаецца, як захапляцца ўсім гэтым дваровым «артам» з пластыка, шын і пакрышак? Але мяне цягне гэта здымаць. Відаць, я толькі гэтым і натхняюся тут. У той жа час не магу не ставіцца да гэтага крытычна, што дазваляе мне рэфлексаваць над гэтым.
– У апісанні выставы згаданыя казкі і Проп. У яго ёсць такая рэч: звычайна калі моцны герой сыходзіць, то неабаронены адкрываецца для сіл зла. Тады і пачынаюцца асноўныя дзеянні, без якіх казкі і не было б. Вось ты – моцны герой, які пайшоў, ці як?
– Не, вядома. Я зусім слабак. Я ўсё збіраюся кудысьці ўцячы, сплысці, папаўзці, але не атрымліваецца. Можа, і да лепшага. Мне цяпер трэба быць тут. Нават у працы, дзе я ў лодцы… як далёка сплывеш па Свіслачы ці курасоўшчынскай Смярдзючцы? Вось і я, уласна, нікуды не паплыву. Вядома, я іранізую, так разважаючы. Я сабе не жадаю такой долі. Трэба плыць і рухацца далей.
– Апошняе пытанне наўскідку. У цябе ёсць любімая экспапара?
– 125 на 5,6. Звычайна я прамахваюся заўсёды, таму яна ідэальна пасуе.
Выстава адкрыецца ў прасторы «ЦЭХ» 6 красавіка а 19-й і працягнецца па 29 красавіка.
Кошт уваходу – 4 руб. Школьнікам, студэнтам і пенсіянерам – 2 руб. У дзень адкрыцця ўваход вольны.
Фота by Віялета Саўчыц
«Не хочу, чтобы будущее меня подчиняло» – большое интервью с беларусской артисткой о музыке, амбициях и рекламе.
Як атрымаць мільёны еўра на сваю ініцыятыву і што прыводзіць да менеджарскага аргазму – унутраная кухня аднаго з буйнейшых некамерцыйных фондаў Беларусі.
Інсайдарскія парады, якія дапамогуць табе выжыць у суровых падземных пераходах.
Гісторыя балагану By Soulfam, які на працягу сёлетняга сезона лашчыў слых наведнікам бара «Ў».
Гутарка пра прызы, фестывалі, магчымасці і мары.
Гутарка пра прызы, фестывалі, магчымасці і мары.
Пра дом, пра памяць, пра боль, у якім усе роўныя.
Росквіт размаітасці і крызісны заняпад.