Пісьменнік Альгерд Бахарэвіч разам з іншымі жыхарамі Менску выходзіць на шырокія вуліцы сталіцы, каб папоўніць запас пакеболаў і заарканіць прыгажуню Джынкс.
Яна стаяла каля Опернага тэатра. Там, дзе чырвоны шлагбаум.
Стаяла, глядзела мне проста ў вочы і махала рукамі.
Светлавалосая і смуглявая, падобная да турысткі са спякотных краін, яна нібыта хацела запытацца ў мяне, дзе тут найбліжэйшы «Макдональдс». Бяскрыўдная маленькая істота, якая нікому не жадала зла – максімум чызбургер і колу.
А я… Сорамна прызнацца. Я тыцкаў ёй пальцам проста ў лоб, кідаўся ў яе дурацкімі шарыкамі і шаптаў нехарошыя словы. Вось табе і менская гасціннасць, вось табе і хвалёная беларуская талерантнасць. У кожным геймеры жыве маленькі расіст. Але яна не сыходзіла, гэтая жанчына каля шлагбаума. Стаяла і ўсміхалася проста мне ў твар.
Яна.
Першая пабачаная мной у горадзе пакемонка.
Інтурыстка, інтэрдзевачка, інфекцыйная зараза, інсекта хрэнава! Як я яе толькі не называў… Куды падзеліся ўся мая культура, усё выхаванне! Вось так бывае: калупні пальцам экран жончынага смартфона – і намацаеш дно сваёй нікчэмнай асобы. Я намацаў.
«Пакемонавы Менск няпросты, непрадказальны і зусім някемпінскі»
Пакемонка пагардліва ўспыхнула і знікла.
Затое цяпер я ведаю, што гэта такое – лавіць пакемонаў у цэнтры Менску.
Потым высветліцца, што тыцкаць у яе пальцам было бессэнсоўна. Потым зробіцца ясна, што побач было яшчэ двое пакемонаў, яе суродзічаў, якія радасна ржалі з маіх няўклюдных спробаў, схаваўшыся на бяспечнай адлегласці. Потым я зразумею, што каля самага нашага дома ёсць запаветны модуль, дзе можна аднавіць запасы дурацкай зброі. Але тады мы з табой стаялі каля Опэрнага тэатра, там, дзе чырвоны шлагбаум і чыгунны паркан, і пілавалі позіркамі твой няшчасны смартфон, мы шукалі то нейкі люк, то сігнал GPS, то сэнс жыцця. З Опернага грымела нейкае рыгалета, з храмаванага менскага неба церусіў дробны дождж, а пакемонка ніяк не хацела саступаць.
«Что, заблуділісь?» – бадзёра спытаў тэатральны ахоўнік, якому надакучыла глядзець на нашыя бязладныя перамяшчэнні вакол шлагбаума.
«Ага», – адказалі мы, не падымаючы вочы ад экрана.
Не ведаю, як хто, а я дакладна заблудзіўся ў гэтым горадзе пакемонаў. Дзе мой стары добры Горад Сонца, у якім няма чаго лавіць, апрача помнікаў і таксі? Цяпер дастаткова мець крыху фантазіі і ўласны балкон, каб зірнуць на Менск зусім іншымі вачыма.
Пакемонавы Менск няпросты, непрадказальны і зусім някемпінскі. Дзе твой спакой, Пакеменск, Пакемінск, сталіца Рэспублікі Пакемусь? Архітэктару Асмалоўскаму і ў страшным сне не магло прысніцца, што сярод ягоных цудоўных дамкоў будуць жыць нейкія амерыканскія пачваркі і што мінчане і госці сталіцы марнавацьмуць на іх лоўлю час, грошы і розум.
Сапраўды, чым лавіць монстраў, лепш сачыць за лаўцамі. Яны пакуль што яшчэ нясмелыя, нешматлікія, трымаюцца зграйкамі па двое-трое і баяцца глядзець у вочы навакольнаму свету: бо калі стаіш на плошчы Якуба Коласа і ловіш пакемонаў, такое адчуванне, што ўся плошча рагоча з цябе і тваёй дурной забаўкі. Падымаеш галаву – і ўсе быццам адвярнуліся. Бачыш самотную постаць, занураную ў свой айфон, і хочацца зазірнуць праз плячо, бо цікава, чорт яго бяры, чым там чалавек займаецца сярод белага дня: няўжо і праўда пакемонаў ловіць? Ды ну, не можа быць. Менчукі не такія. Але характэрны жэст выдае лаўца з галавой. Яшчэ адзін нізкапаклоннік перад Захадам. Яшчэ адна ахвяра дурной моды. Пра такіх у 50-я пісалі ў «Вячэрнім Пакемінску» – «оні позорят наш город».
Але гэта – толькі пачатак.
Кажу вам: гэта толькі пачатак.
Пакемоны ідуць.
Рана ці позна яны дабяруцца і да літаратуры. Літаратура выдыхлася, яна з радасцю ўхопіцца за новую рэальнасць і сюжэты, якія тая прапануе. З’явяцца раманы на пакемонаву тэму – новы «Лавец у жыце», напрыклад, або «Дзікае паляванне на пакемонаў». Ці наогул: «Покемон звоніт в колокол». Паэзія таксама не захоча адставаць: я ўжо бачу «Песню пра Пакемона» новага Міколы Гусоўскага. Ёсць вядомае чатырохрадкоўе Віктара Жыбуля, якое лёгка перарабіць на новы лад:
«Я цэліўся з рагаткі ў пакемона,
А трапіў у міністра абароны.
Пачвараў шмат, міністраў мала,
Даўно мне так не шанцавала!»
Наогул у слове «пакемон» чуецца нешта вельмі роднае, сваё, беларускае. Мала таго што ў дыялектным слоўніку Габрусевіча слова «пакемон» азначае «самотнік, беспрытульнік, чужаніца; п’яніца». Дык яшчэ самі гукі гэтага слова наводзяць на роздум пра лёсы Бацькаўшчыны. Панямоньне ператвараецца ў «Пакемоньне». З тых, хто па ім гуляе, уткнуўшыся ў тэлефон, пакуль што пакепліваюць, а неўзабаве пачнуць памінаць кепскім словам… Пакемон быццам бы пакаёвы, а насамрэч паскудны, з пакемонам хочацца паквітацца, пакемону б’юць паклон, схіліўшы перад ім галаву, пакемон – нашая пакора перад чалавечай безнадзейнасцю, пакемон – нашы пакамечаныя душы, якія нагуляліся так, што ад новых гульняў проста ванітуе. Пакемон – гэта пакута расіста, які ня хоча нікому зла.
«Сёння, злавіўшы пакемона на вуліцы Кісялёва, я раптам адчуў сябе, як герой “Чужаніцы” Камю»
Вы чыталі «Чужаніцу» Камю?
Не здзіўлюся, калі чыталі. Я ўжо нічога не разумею: у адным горадзе мірна суіснуюць Асмалоўка і пакемоны, Камю і ўніверсам «Цэнтральны», а над усім гэтым праносіцца смерч-віхраслуп, вырываючы з каранямі дрэвы і бурачы дахі. Напэўна, гэта і ёсць апакаліпсіс. Зачыніць вокны, выключыць святло, апрануцца ва ўсё белае, легчы на падлогу і паўтараць колькі хопіць моцы:
Найлепшая камп’ютарная гульня – ФІФА-99.
Найлепшая камп’ютарная гульня – ФІФА-99.
Найлепшая камп’ютарная гульня – ФІФА-99.
І цяпер, і заўсёды, і на векі вякоў. Амэн.
«Свабода і няволя бягуць у адным натоўпе, судакранаючыся лакцямі». Альгерд Бахарэвіч назірае за тымі, хто бяжыць менскі паўмарафон.
Альгерд Бахарэвіч – пра мілагучныя беларускія словы «Cymru am byth!»
«Менскае лета – як сад сцяжынак, што разыходзяцца ўва ўсе бакі, і заблукаць у іх – абавязак кожнага культурнага чалавека». Новая калонка Альгерда Бахарэвіча.
Апошняя калонка праекту «Таемны госць» – пра тое, якімі словамі выказваўся і чым падманваў нас Менск апошнія месяцы.
Гутарка пра прызы, фестывалі, магчымасці і мары.
Гутарка пра прызы, фестывалі, магчымасці і мары.
Пра дом, пра памяць, пра боль, у якім усе роўныя.
Росквіт размаітасці і крызісны заняпад.
КАМЕНТАРЫ (2)
Круты тэкст, вельмі спадабалася! А як Вы Рыгалета пачулі? Оперны ж зараз на вакацыях :)
Пачваркі-та японскія, а не амерыканскія.