Беларускі фатограф Андрэй Лянкевіч, адзін з заснавальнікаў менскага «Месяца фатаграфіі» і арт-дырэктар прасторы «ЦЭХ», выдаў чарговую кнігу фатаграфій пад назвай «Паглядзі ў вочы Першабогу». Мы адныя з першых пагарталі выданне і папрасілі аўтара распавесці пра карані беларускай культуры.
Нараджэнне Першабога
– Большасць фотаздымкаў была зроблена ў Беларусі, дакладна – у Горадні. Мне пашчасціла пазнаёміцца там з таксідэрмістам – адным з найлепшых у свеце спецыялістам па стварэнні пудзілаў, менавіта ён і паказаў мне цуд пераўтварэння істоты мёртвай у істоту жывую. Я называю гэты працэс цудам, бо жывёліна набывае эмоцыі, якіх раней у ёй не было. Напрыклад, памятаю, як «тварэц» звярнуў маю ўвагу на пудзіла гепарда – з аднаго боку было відаць, як дзікая кошка быццам бы ўсміхаецца. Гэта выклікала ў мяне татальны культурніцкі шок: выявілася, што часам істоты пасля смерці атрымліваюць розныя эмоцыі па левым і па правым бакох «твару».
Раней Ігар, той самы таксідэрміст, працаваў у гарадзенскім гістарычным музеі, але ўжо сышоў адтуль. Я прывёз фон і меў магчымасць фатаграфаваць пудзілы па-за сценамі музея: на старым замчышчы ёсць невялікія кавалкі зямлі – вось там і былі створаны ўмовы для пленэру. Дарэчы, калі я працаваў над кніжкай, у Горадню прывезлі некалькі скураў мядзведзяў з Расіі, каб падрыхтаваць іх і выслаць у адноўлены палац Радзівілаў у Нясвіжы.
Калі гартаеш маю новую кнігу, можна ўпэўніцца, што былі абраныя тыя фотаздымкі, на якіх істоты больш разважаюць, глядзяць на наш свет. То-бок яны былі забітыя, каб па-філасофску, па-будыйску зірнуць на нас. Разумееш, звычайна ваўкі не сядзяць і не глядзяць у далечыню. Хіба што ў мульціках.
Гісторыя праекту
– Насамрэч працаваць над кніжкай я пачаў дзесяць гадоў таму і ствараў серыю фотаздымкаў на працягу пяці год. Наогул я лічу, што для мастака вельмі важна «выйсці з праекту», у пэўны момант скончыць думаць пра ўсе колы пераўтварэнняў, напрыклад, пасля выдання альбома. Першыя дзесяць асобнікаў я надрукаваў за ўласныя грошы, каб паказаць на выставе ў Парыжы, амаль усе копіі разышліся па куратарах. І толькі ў мінулым годзе з'явілася нагода вярнуцца да тэмы і магчымасць надрукаваць наклад: я атрымаў грашовую ўзнагароду ў межах «Восеньскага салону» Белгазпрамбанка, палову якой і выдаткаваў на друк. Ніякіх абмежаванняў наконт таго, на што я павінен патраціць грошы, не было, адзінай умовай быў абавязак стварыць новы мастацкі прадукт з дапамогай прэміі.
«Трэба закрываць пэўныя тэмы, бо за імі цягнецца пэўная энергетыка, шэраг выпадкаў і супадзенняў. Проста не хацелася б, каб яны пераходзілі ў паўсядзённае жыццё аўтара».
Я запрасіў да працы польскую дызайнерку кніг Аню Навіцкую, з якой мы разам працуем у калектыве «Спутнік». Аня – вялікая прафесіяналка, мае шмат міжнародных узнагародаў у кніжным дызайне. Я, дарэчы, чакаў яе паўтара года.
Тэхнічная праца над выданнем заняла паўгода. Насамрэч тут ад самага пачатку і да самага канца былі праблемы. Для кнігі «Паглядзі ў вочы Першабогу» была абраная спецыфічная тоўстая папера. Чорнай паперы не існуе, таму трэба было ўсё заліваць фарбай, якая адставала, і спачатку прыйшлося набываць іншы матэрыял. А калі надышоў час забіраць наклад – усё было супер, трэба было толькі наклеіць налепкі на цэлафанавыя кашулі, каб надаць вобраз вокладцы. І вось мы прыязджаем забіраць кнігі – і атрымліваецца, што гэтыя налепкі з янотамі наклеены на ўласна вокладкі асобнікаў. Гэта была катастрофа. У дызайнеркі паніка. Уначы шэсць чалавек, паволі, па адным міліметры аддзіралі гэтых янотаў ад вокладак. Таму я і кажу, што трэба закрываць пэўныя тэмы, бо за імі цягнецца пэўная энергетыка, шэраг выпадкаў і супадзенняў. Проста не хацелася б, каб яны пераходзілі ў паўсядзённае жыццё аўтара.
Мова ў фатаграфіі
– Пад кожны праект выбіраеш сваю візуальную мову. У кнізе «Паглядзі ў вочы Першабогу» намешана шмат пачуццяў, міфаў, у ёй няма рэчаіснасці. Таму, канешне, я абраў стужку, якая, як мне падаецца, адчувае больш. З іншага боку, ёсць вялікая колькасць фатографаў, якія здымаюць на лічбавую камеру так, нібыта робяць гэта на стужку. Я не з такіх.
Я б хацеў вельмі падзякаваць за супрацоўніцтва Валянціну Акудовічу, які ўпершыню пагадзіўся напісаць прамову да фотаальбома. Мысляр напісаў цудоўны тэкст і нават прыдумаў слова, якое дагэтуль не існавала ні ў славянскіх, ні ў ангельскай мовах – «першабог». Шмат часу заняў пераклад адзінага гэтага слова на ангельскую, бо трэба было абраць аналаг, які б трапна тлумачыў кантэксты. Атрымалася – «pre-god». У канцы тэксту Акудовіч піша: «Я гляджу ў вочы Першабогу і яго не бачу». І гэта вельмі моцна, бо вялікі чалавек стварае міф і сам яго знішчае.
Планы на будучыню
– Магу раскрыць некалькі сакрэтаў. Спадзяюся, што ў кастрычніку выйдзе яшчэ адна мая кніга «Бывай, Радзіма» – гэта велізарны праект, які я ствараў таксама на працягу пяці гадоў. Відаць, гэта будзе двухтомнік, выдадзены ў адной скрынцы, бо пакуль што незразумела, як пятнаццаць розных па візуальнай мове, але аб'яднаных агульнай назвай праектаў спалучыць пад адной вокладкай. Зараз ідзе пошук гэткага механізму.
Я радыёфізік з адукацыі і раскладваю працу над праектам на пэўныя адрэзкі, па якіх я бачу, да якога этапу здолею рабіць усё сам і ўласнымі рэсурсамі, а калі спатрэбіцца дапамога спонсараў.
Наклад кнігі «Паглядзі ў вочы Першабогу» – 300 асобнікаў, і ён знаходзіцца ў Еўразвязе. Набыць экзэмпляр можна ў берлінскай кнігарні 25 Books, у Вене, Рызе і Варшаве. У Беларусі кніга, на жаль, прадавацца не будзе, бо тут няма патрэбных матэрыялаў для друку. А калі жадаеш увезці наклад, які ты надрукаваў за мяжой, то трэба прайсці праз сем колаў пекла. Таму ў Беларусі кніга будзе існаваць больш у інфармацыйным полі, а прадавацца – за мяжой. Я думаю, якім чынам прэзентаваць праект: хацелася б, канешне, зрабіць нешта большае, чым проста выставу ў межах «Месяца фатаграфіі».
Фота з архіваў героя
Тэатр, жэставая мова, дыскусіі, майстар-класы. І торт!
Табе не хапала інтэлігентнай поп-электронікі? Новы альбом Ані – для цябе!
У «Хулігане» адкрываецца выстава Youthed фатографкі 34mag Караліны Паляковай.
Пра ШІ, камп’ютарную рэальнасць, салідарнасць.
Спроба наблізіцца да сакральных тэкстаў.
Натхняліся творчасцю Лінча.
КАМЕНТАРЫ (1)
Фото как фото. Книга красивая, выглядит дорого. Спасибо за видео, просмотрела. Не куплю. Не за чем.
По поводу самого видео... На первый взгляд хорошо, но то , что книга по столу прыгает - это даже не изюминка. И листают страницы не красиво, будто врач больного осматривает. Ай, расстроилась.
Но автору все равно спасибо за труд!