Мы звільваем наўпрост з Вялікай Жытомірскай у Кіеве ў падваротню старога, разбітага дома. У цэнтры горада шмат нікому не патрэбных будынкаў. «Вось сюды», – кажа Андрэй. Мы заходзім праз адкрытыя вароты і аглядаемся. Высвятляецца, што ў сацсетках ужо створана сустрэча і першыя наведнікі павінны быць праз гадзіну. Хлопцы дастаюць здымкi, усяго 16 штук, і пачынаюць развешваць іх па сценах. У Менску я б пачаў ужо хвалявацца, але тут, у Кіеве, мне спакойна: нікому няма справы да нас.
На сённяшні дзень прызначана выстава «Прамы кантакт», якую фатографы вырашылі зладзіць у цэнтры горада, проста ў першай падваротні, якая трапіла нам, без аніякай з кім-небудзь дамоўленасці. Гэта натхняе і здзіўляе мяне: як беларус, я і падумаць не мог, што можна вось так узяць і стыхійна арганізаваць выставу проста на вуліцы, не спытаўшы дазволу «ў каго трэба».
Пазнаёміліся Даніла і Андрэй яшчэ ў 2012 годзе на глебе сумеснага захаплення фатаграфіяй. Яны натхняюцца харкаўскiмi рэаліямі, працамі мясцовых і замежных аднадумцаў па фота і ствараюць уласны стыль: дакументаванне жорсткай постсавецкай рэальнасці. «Суровыя маргіналы ў кантэксце шэрых руін, побыт простых людзей, адарваная моладзь – гэта толькі малая частка таго, што трапляе ў наш аб'ектыў, – кажуць яны. – Лепшага месца для гадавання стылю і не прыдумаць: горад поўны фактуры, горад палохае і вабіць. У Харкаве размешчаны самы вялікі і густанаселены спальны раён у СНД – Салтаўка, дзе жывуць амаль паўмільёна чалавек. І гэта траціна насельніцтва горада! Натхнення там хоць на ўсё жыццё». Хлопцы лічаць, што стужкавыя кадры без рэтушы і карэкцыі – гэта самы сумленны спосаб данесці інфармацыю, аднак на выставе ў гэты раз прадстаўлены калажы.
«Прамы кантакт» – гэта гісторыя пра алкаголікаў. Прычым не пра нейкіх канкрэтных, а пра ўсіх. А ва Украіне іх шмат, вельмі шмат. Вось канцэпцыя выставы: «Алкагольны дэлірый узнікае на II-III стадыі алкагалізму ў перыяд спынення п'янства. Праяўляецца як трызненне, абумоўленае зрокавымі, слыхавымі або тактыльнымі галюцынацыямі, дрыжыкамі і павышэннем тэмпературы. Галюцынацыі звычайна носяць пагрозлівы характар, часта прадстаўлены ў вобразе небяспечных істот (казуркі, чэрці). Часам усё сканчаецца смерцю. Мы сцвярджаем, што алкаголiкi адвольна выходзяць на кантакт з іншасветнымі, міфічнымі істотамі, а ключом у гэты страшны і невядомы свет служыць алкаголь. Нельга з упэўненасцю сказаць, ці існуе паралельны свет з чарцямі, монстрамі і іншымі пачварамі. Але, па сцвярджэнні многіх п'яніц, яны яго бачаць і нават нядрэнна кантактуюць з ім».
Да прызначанага часу збіраецца немалая колькасць людзей, падваротня напаўняецца размовамі, арганізоўваецца невялікі фуршэт. Міма аркі праходзяць людзі, бачаць таблічку, спыняюцца, заходзяць і разглядаюць працы. Я ўвесь вечар чакаю калі не паліцэйскіх, то хоць бы якіх-небудзь пытанняў ад мясцовых жыхароў, але нічога з гэтага не адбываецца, і з надыходам цемры мы ідзем гуляць па горадзе ды абмяркоўваем астатнія выставы і праекты харкаўцаў.
«Прамы кантакт» – гэта ўжо не першая выстава хлопцаў, якая ладзіцца ў «непрыдатных» для мастацтва месцах. Выстава Андрэя Рачынскага «Пад'ездны флірт» была прысвечана лірыцы пад'езных сцен. Надпісы на сценах старых хрушчовак часта прысвечаны тэме няшчаснага кахання, Андрэй задакументаваў самыя цікавыя з іх. Для гэтай падзеі выставачнай залай стаў сквот, размешчаны ў былым будынку выцвярэзніка, дзе да гэтага размяшчалася царская паліцыя. Каларытнае месца, нічога не скажаш. «Насельнікі сквота хочуць рабіць больш сацыяльных выстаў і іншых ініцыятываў, каб прыцягваць увагу да сацыяльных праблем. Праўда, на адну зазірнулі прадстаўнікі ўлады, нібыта таму, што хтосьці паскардзіўся на наведнікаў падзеі. Але ўсё скончылася добра», – кажа Андрэй.
Пасля гэтага былі выставы ў Сімферопалі, Дняпры ды іншых гарадах, і не паўсюль работы двух сяброў былі цёпла сустрэтыя мясцовай публікай. У Сімферопаль хлопцы даслалі фатаграфіі з дзіцячых могілак, і мноства прысутных на выставе людзей заявілі, што гэтыя здымкі – падробка, фоташоп і што ў краіне не ўсё так дрэнна. Давялося рабіць фота з іншых ракурсаў, пераконваючы людзей у адваротным.
Асноўны праект Данілы і Андрэя – папулярны паблік-блог «Памяць» у «Вконтакте». 127 тысяч падпісчыкаў штодня атрымліваюць мноства адгалоскаў мінулага ў выглядзе пастоў на тэму савецкай і постсавецкай рэальнасцi. Пачыналася ўсё з групы са сваімі фатаграфіямі ды з улюбёнай музыкай, але незаўважна і нечакана паблік разросся і абзавёўся вялікай аўдыторыяй, якая шчыра падзяляе агульныя інтарэсы. «Спачатку я проста дзяліўся замежнай музыкай, а потым пачало з'яўляцца ўсё больш фатаграфій Савецкага Саюза, пасля далучыўся Данік – і мы сталі мэтанакіравана заліваць усё больш і больш старых фатаграфій. Посцiм таксама i старую музыку, і відэа пра розныя падзеі мiнулага», – распавядае Андрэй.
«Нельга з упэўненасцю сказаць, ці існуе паралельны свет з чарцямі, монстрамі ды іншымі пачварамі. Але, па сцвярджэнні многіх п'яніц, яны яго бачаць і нават нядрэнна кантактуюць з ім»
Хлопцы шукаюць фотадакументы, а таксама публiкуюць свае фатаграфіі з Харкава і іншых гарадоў. Паўгода таму Андрэй і Даня прапанавалі ўсім падпісчыкам сканаваць і дасылаць свае сямейныя архівы – і з тых часоў блог зайграў новымі фарбамі. Праглядаючы старыя фота, быццам заходзіш у чужыя старыя дамы і вітаешся з людзьмі з фотаздымкаў. Сямейныя фатаграфіі святаў, побыт простых людзей, шчаслівыя твары – многім падабаецца акунацца ў атмасферы на фота. «Я захапляюся гісторыяй і люблю разглядаць старыя савецкія здымкі, па крупінках збіраць нашу гісторыю і глядзець на яе з розных ракурсаў», – кажа Даня. Акрамя таго, блогеры атрымліваюць мноства падзяк ад дарослых людзей, падпісаных на праект «Памяць». Дарослым падпісчыкам прыемна настальгаваць па былым часе.
Апроч гэтага, Даня і Андрэй выкладваюць у сеціва мноства сваіх работ у выглядзе праектаў. Такія падборкі прысвечаны асобным тэмам: дзіўна цюнінгаваныя аўтамабілі, могілкі аўтарытэтаў-злодзеяў, дзеці ў бальніцах Харкава. Хлопцы стварылі свой клуб па інтарэсах, куды ўваход адкрыты для ўсіх.
Пасля размовы Андрэй і Даніла перадалі ў нашыя лагодныя рукі фотазыходнікі выставы «Прамы кантакт», так што запарвай імбірнай гарбаты памацней і акунайся ў свет харкаўскіх валацугаў разам з намі.
Гаворым з Мікітам Дыякурам – стваральнікам анімацыйнага фільма Ugly – пра пратэст прыгожай графіцы, прэм'еры па ўсім свеце і поспех кампаніі на Kickstarter.
Стваральнік мультыплікацыйных кліпаў «Мумий Тролля», кібердызайнер і мастак Андрэй Касай расказвае пра сваю выставу «Дыскамфорт», што адкрываецца ў Менску 29 красавіка.
Выбралі 5 беларускіх віджэяў, каб на іхным прыкладзе разабрацца, чым займаюцца людзі гэтай прафесіі.
Пра ШІ, камп’ютарную рэальнасць, салідарнасць.
Спроба наблізіцца да сакральных тэкстаў.
Натхняліся творчасцю Лінча.
КАМЕНТАРЫ (2)
будущее беларуси под властью змагаров
Не читал, но осуждаю.