Ганна Комар – пра тое, як з «сутак» нараджаецца мастацкі тэкст

Пратэсты не здзімаюцца. Пра іх здымаюць кіно, пішуць песні, складаюць вершы. Мы захацелі даведацца болей пра творчую перапрацоўку цяжкага досведу і сустрэліся з паэткай Ганнай Комар, якая адбыла свае «суткі» ў Жодзіна. Ніжэй – гутарка пра тое, як боль адліваецца ў словах і як паэзія ўвогуле адгукаецца на рэвалюцыю.

 

31-гадовая паэтка, перакладчыца, сакратарка ПЭН-цэнтру Ганна Комар была затрыманая 8 верасня, падчас маршу ў падтрымку рэпрэсаваных беларусаў (у той дзень усе даведаліся, што Марыя Калеснікава, не жадаючы пакідаць краіну, парвала пашпарт і трапіла ў турму). Ганне прысудзілі дзевяць сутак арышту і перавялі з ІЧУ на Акрэсціна ў Жодзіна. Цягам гэтых дзён паэтка стварала нататкі, каб пасля, калі будзе на тое рэсурс, асэнсаваць, што адбываецца ўнутры падчас зняволення. Вытрымкамі з яе «Нататак з (ня)волі», а таксама пратэснымі вершамі мы ілюструем нашу размову.

 

 

Пра нататкі

– Філосафка Вольга Шпарага пасля свайго першага затрымання напісала ў Facebook: «Менш за суткі затрыманне – гэта як магчымасць уключанага назірання: небяспечна, канешне, але ў абмежаваныя тэрміны для вучонага гэта незаменны досвед і матэрыял для артыкулаў і кніг». Як творца, якая нарэшце пабачыла ўсё гэта знутры, я была ў захапленні. Я ж усё адно тут, я не магу гэта змяніць, але магу выкарыстаць свой творчы патэнцыял, каб расказаць пра свой досвед.

 

 

«Мне не 7 гадоў, а гэта – не мой тата. Мы можам размаўляць на роўных. І я стала крычаць ім праўду на не зразумелай ім мове правоў чалавека, закона. Яны больш не мелі ўлады нада мной, я сама была сабе ўладай. “Идите”, – адпускалі яны. Але я сама вырашала, сыходзіць мне ці заставацца. Я прыняла рашэнне і гатовая была несці за яго адказнасць. Я абараняла сваю маленькую Аню. Я не маўчала. Я перамагла».

 

 

– Калі я пачала апрацоўваць нататкі, я асэнсавала, наколькі гэта было траўматычна. Гэта было цяжэй, чым я дазваляла сабе думаць і адчуваць тады. Напэўна, я ўявіла сябе вялікай пісьменніцай – нарэшце напішу з гэтага вялікі твор! Але калі я стала апрацоўваць нататкі на волі, то зразумела, што вельмі балюча нават проста іх перачытваць, а дзеля таго, каб зрабіць з гэтага мастацкі твор, давядзецца лезці ў дэталі, лезці ў якія зусім не хочацца. З’явіўся ўнутраны канфлікт: «Ну што, Ань, такому досведу прападаць?!» супраць «Не магу: гэта нейкія пакуты».

 


«Надзіральнік садыстычнага тыпу крыкнуў мне: “К стене повернулась, что смотришь!” – я, па звычцы вольнага чалавека, круціла галавой і разглядвала ўсё вакол, асабліва калі чула гукі за спінай. Я тады спакойна развярнулася назад да сцяны і адчула, што мушу супраціўляцца. Я выбрала для сябе ўсе тыя дзевяць дзён не глядзець роўна ў сцяну, а паварочваць галаву і разглядаць людзей побач і трымаць рукі апушчанымі ўздоўж тулава, не скрэшчваючы іх за спінай, пакуль мне за гэта не прыляціць. Не прылятала».

 

 

 

– Падчас працы з’явіліся дэталі, якіх я не ведала, калі знаходзілася ў РУУС, але пра якія даведалася пасля. У РУУСе у мяне бралі адбіткі пальцаў і фатаграфавалі. Гэтыя два чалавекі падаваліся вельмі гуманнымі і самымі адэкватнымі там людзьмі. Ужо потым, калі я апрацоўвала гэтую частку, я ведала, што да вынясення прысуду яны не мелі права фатаграфаваць мяне і браць адбіткі пальцаў. Быццам мяне падманулі: гэтыя людзі, якія былі такія адкрытыя і прыязныя са мной, не сказалі таго, што яны самі дакладна ведалі. Даверылася, як малое дзіця.

 


«Не хачу вяртацца думкамі ў кабінет, дзе мяне фатаграфавалі і дзе мне абкатвалі пальчыкі чорнай жыжай, якая дрэнна змывалася халоднай вадой. Малады мужчына, які фатаграфаваў мяне для базы, са спачуваннем запрашаў частавацца цукеркамі, браць болей – для іншых таксама. “Фоткі дашляце? Для Instagram”, – жартавала я, сутыкнуўшыся з адэкватным, як мне падалося, чалавекам. Пазней, калі з кабінета выйшаў нервовы і злосны надзіральнік у балаклаве і туфлях, якія абувалі на выпускны хлопцы майго пакалення, мы сапраўды паглядзелі мае фота. Гэта цяпер я ведаю, што яны не мелі права мяне здымаць і браць адбіткі пальцаў да суду, але тады не ведала гэтага. Інакш бы я не жартавала з імі. Тады яны падаліся мне людзьмі, але цяпер я ведаю, што яны гэтаксама гуляліся ў людзей».  

 

 

– Там ты не даеш сабе зафіксаваць у свядомасці, што табе трывожна. Неяк праскокваеш гэта. Проста запісала: «Трывожна» – і пайшла далей, не фіксуючыся. Калі ж праглядаеш і бачыш, колькі разоў ты пісала пра трывогу, колькі разоў ты цытавала выказванні наглядчыкаў, колькі разоў пісала пра тое, што яны бразгаюць дзвярыма і як табе хочацца раструшчыць аб гэтыя дзверы іх галовы, то разумееш: «Оў, гэта не адзін раз было». І так дзень у дзень, у дзень, у дзень, у дзень…

 


«Я хацела цішыні, цішыні ад няспыннага лязгату жалезнымі дзвярамі камер, лязгату, аб які, падавалася, раструшчвалі маю галаву, які выклікаў ува мне жаданне засунуць іхнія галовы паміж гэтымі дзвярамі і размахнуцца, напужаць іх да ўсрачкі, напужаць так, каб яны зразумелі ўсю злачыннасць сваёй працы, размахнуцца і спыніцца за міліметр да іхніх галоваў… Жаданне помсціць часам было настолькі вялікім, што магло разбурыць мяне знутры, але мая задача была – застацца чалавекам пры любых абставінах».  

 

 

– Падчас працы пастаянна правярала сябе на шчырасць: ці не ўпрыгожваю я, ці не абясцэньваю я, ці не дадаю залішняй драматычнасці там, дзе яе не было. І не дадаю таго, чаго не было. Але мне сорамна за нейкія свае пачуцці ці дзеянні – і я пра іх змаўчу.

У апошні дзень перад выхадам я пасварылася з адной дзяўчынай у камеры. І дзяўчаты такія: «Оў, гэта першая сварка, якую мы назіраем за ўвесь наш час тут!» Мне стала вельмі сорамна праз тое, што я не вытрывала. Я трымалася да апошняга моманту, але перад вызваленнем мая трывога была настолькі вялікай – «а калі мяне не вызваляць, а раптам тое, а раптам сёе», – я не стрымалася, здалася ў апошні момант і пасварылася. Не запісала пра гэта нават у дзённік. І не скажу пра гэта ў літаратурным варыянце сваіх нататак з няволі.

 

 

 

У камеры

на чацвёх
усё агульнае:
вадкае белае
ліпкае охравае святло
рыпенне ложка
холад, скручаны абаранкам
сонца за густым шклом
чыстае паветра са шчыліны ў акне
грукат вольных цягнікоў
бразгат дзвярэй
перастукванне праз сцены
. -        - - -
цёплая вада ў душы
дэзадарант
газета сканвордаў
голас, які чытае кнігу
згушчаны час
просьбы
праклёны
кашмары
чаканне
і адно на ўсіх
«Калі я выйду на волю…»

 

 

 

 

Пра пачуцці грамадзянкі

– Я толькі летась стала грамадзянкай. Да гэтага я была Ганна Комар, якая жыве ў Беларусі, любіць мову, адчувае нейкімі паэтычнымі фібрамі зямлю і людзей, але я была грамадзянкай толькі на паперы. Калі ў мяне пыталі, ці ў апазіцыі я, казала, што я менавіта культурная апазіцыя, бо цуралася палітыкі наогул.

Маё ўспрыяцце перакройвалі людзі. Гэта як у прыватных стасунках, калі твой тата аб’юзер і ты не ведаеш, што можа быць інакш, – і шукаеш такіх жа мужчын. А потым знянацку адкрываеш, што ёсць мужчыны, якія не будуць цябе біць, гвалціць і прыніжаць. І ты думаеш: клас, я хачу тут застацца. І вось Бабарыка стаў для мяне адным са штуршкоў да зменаў. Я не чакала, што такое магчыма: што можа быць чалавек такой пасады і такога статусу, які з павагай і любоўю будзе ставіцца да народа, часткай якога ён з’яўляецца.

Кампаніі, якія праводзіліся, казалі: вы гаспадары свайго жыцця і сваёй краіны – вы можаце паўплываць на тое, што адбываецца. Трэба толькі трошкі папрацаваць. Раней я адчувала сябе ў стане вывучанай бездапаможнасці, калі мне даводзілі, што ад мяне нічога не залежыць і я не магу ні на што паўплываць, а потым мне сказалі: «Вось табе інструменты – ідзі і рабі». Клас, гэта не так складана, як я думала. Мяне вельмі натхняе адказнасць, якую людзі сталі браць за сваё асабістае жыццё і за працэсы, якія адбываюцца на агульначалавечым, агульнанацыянальным, агульнадзяржаўным узроўні. Аказваецца, што іх не тысячы, а дзясяткі тысяч. А потым аказваецца, што іх сотні тысяч. А потым аказваецца, што вас мільёны. І становіцца рабіць усё лягчэй.

За апошнія месяцы ўсё змянілася. Палітыка, сацыяльная сфера, культура сталі для мяне ўзаемазвязанымі. І я гатовая адстойваць свае правы як правы грамадзянкі, каб мець гэтую культуру. Калі я не буду адстойваць гэтыя правы, то мне ніхто іх не дасць.

 

 

Хутчэй бы ўсё гэта скончылася

ноч на аўтадазвоне
гудкі – як дручкі,
гумовыя кулі
усе на аднаго
130, 131 – працяжны,
як да ранку тварам у бетон
як непрытомнасць, з якой вырывае
новы ўдар
як трое сутак без ежы

няма адказу на ўсе нашы
белыя кветкі
чырвоныя сэрцы

чалавечае цела і памяць
вытрымліваюць траўмы,
несумяшчальныя з верай у лепшае
пераймяноўваем колеры на
"страх", "трывогу", "жалобу"
"супраціў", "чаканне", "надзею"

калі ўсё гэта скончыцца
я дапамагу табе фарбаваць
гэтыя голыя сцены

 

 

Пра боль з уласных ланцугоў

– Неяк я стаяла на Пушкінскай у чарговым ланцугу, трымала вялікі плакат з жудаснымі выявамі збітых – гэта было ў другой палове жніўня, бліжэй да верасня. Я зразумела, што я стаю тут як слуп, які трымае плакат, – забыла, што жывы чалавек, і аддала сябе рэвалюцыі.

Мы забываемся на свае патрэбы, на сваё жыццё, на свае справы – усё толькі дзеля рэвалюцыі. Палітычнае, прапушчанае праз мой пачуццёвы ўзровень, – як спосаб загаіць раны, бо за гэтыя некалькі месяцаў было шмат болю. І вось пра гэта балючыя «жаночыя ланцугі салідарнасці».

Так балюча праз тое, што тады для мяне было немагчыма па-іншаму – трэба было стаць рукой, якая трымае кветку, стаць слупам, які трымае плакат пра гвалт, стаць сцягам, лозунгам, чыёйсьці надзеяй. Я ледзь не забылася, што я – гэта я.

Ва ўсім гэтым можна забыцца, што я па-ранейшаму жывы чалавек, у якога яшчэ ёсць асабістыя патрэбы і пачуцці. Для мяне творчасць – як спосаб памятаць, што я жывая. Страціўшы сябе, я не дапамагу нікому. І рэвалюцыі таксама не дапамагу: у тым жа і фішка, каб заставацца жывымі людзьмі.

 

 

 

Жаночыя ланцугі салідарнасці

уздоўж дарогі ні кветак, ні слёз
толькі звон стаіць увушшу
я хачу быць зноў целам сваім

не чырвоным, не белым, не чорным
не рукамі, што трымаюць папрок
а басанож па траве

надзяваю напарстак
і лашчу твае валасы
калі я так з пальцамі,
уяві маё сэрца

жывая жанчына
не штандар
не надзея
хачу вярнуць сабе
голас і цела

можа быць, я ніколі так моцна
гэтага не хацела

 

 

 

 

Пра рэвалюцыйныя вершы

– Рэвалюцыйная паэзія XX стагоддзя была больш лозунгавай, гучнай, з такім напорам. Калі мы глядзім на тыя вершы, мы ведаем, да чаго ўсё прывяло – ведаем, што Кастрычніцкая рэвалюцыя была крывавай, ведаем яе наступствы. І становіцца крыўдна за тых паэтаў і паэтак, якія слепа ў рэвалюцыю верылі.

Лозунгавыя вершы быццам бы даюць надзею, яны крычаць: усё будзе добра! Што «ўсё»? У сённяшняй паэзіі, якую я люблю, няма гэтых агульных слоў, няма шаблонаў, штампаў, абяцанак, пасля якіх з’яўляецца расчараванне. За лозунгавасцю можа быць шмат ілюзій. Але ў той жа час тыя вершы ўздымаюць настрой, баявы дух, бо з імі ты ідзеш на плошчу, маршыруеш па вуліцы. Яны сапраўды падбадзёрваюць – і яны вельмі патрэбныя гэтаксама.

Сучасныя рэвалюцыйныя вершы не сляпыя абяцанні. Гэта наогул не абяцанні – а апісанне працэсу цяпер. Для мяне гэта неяк звязана з гуманізмам: там у цэнтры стаіць «ты» – чалавек з купай свайго болю, спадзеваў, нянавісці, крыўды, жаданняў, любовей, удзячнасцей. Са ўсёй гэтай купы ты можаш сама выбіраць, што табе адгукаецца.

Калі мы збіраліся на плошчы Незалежнасці, была спроба чытаць вершы – звычайныя, не песенныя. Але яны не гучаць у такім кантэксце, іх прастора – больш інтымная. Я чытаю вершы Крысціны Бандурынай, Артура Камароўскага, Касі Кавалёнак-Глухоўскай, яны таксама падтрымліваюць баявы дух, але робяць гэта вельмі далікатна.

 

 

 

 

Неабароненая

Стэла

за дымам
святлошумавых
гранат
не бачым,
куды нам бегчы
куды ні бяжы
мінулае насоўваецца
са шчытамі
на нашы сцягі
 
Заслаўская

дваццаць шэсць гадоў
барыкадамі выбудаваліся
паміж мной і табой
можаш цкаваць мяне псамі
я не баюся
ты сам – пожыў для груганоў
 
Няміга
 
калі вы кідаецеся на нас
дручкамі і вадамётамі,
што мне рабіць –
маліць вас спыніцца
альбо ўцякаць?
 
даволі! хопіць!
 
Пушкінская
 
вы засыпалі соллю
нашае “не забудзем!”
але гэта соль нашых слёз
яна апячэ вам вочы
ад яе ў вас адсохнуць рукі
а мы ўсё адно не забудзем
нас мільёны
і ўсе мы прыносім кветкі

Рыга
 
мы разабралі на брусочкі
ваш тэрор
збудуем сабе новую дарогу
ты ганяеш
сваю машыну вайны
па калдобінах
 
 
Плошча Незалежнасці
 
вы скралі мой голас
аддайце мой голас!
я буду прыходзіць штодня,
пакуль не пачую яго зноў
 
ад рэха маіх крокаў
раструшчацца вашыя
бетонныя сцены
ад папроку ў маіх вачах
разаб’юцца шыбы
вашых пустых вокнаў

 

 

 

Фота: з плакатам – Даша Сапранецкая, астатнія – urbanparadox.