«Азадак гарэў»: стваральнікі фільма «II» – пра свой досвед булінгу

Ужо заўтра ў Менску адбудзецца прэм’ера новага фільма Улады Сяньковай «II». Кіно гэтае – пра нялёгкі побыт дзесяцікласнікаў, і выйшла яно пад слоганам #ТолькоПапеНеГовори. Фестывальныя гледачы былі ўражаныя сюжэтнымі фінтамі, і рэжысёрка вельмі прасіла не спойлерыць. А 34 і не збіраўся! Мы, наадварот, толькі падаграем тваю цікаўнасць: папрасілі аўтаркак і аўтараў фільма распавесці пра свой няпросты школьны досвед, бо кожны(-ая) з нас перажываў(-ла) хаця б частку з таго, што пабачыць на экране. Як удзельнік(-ца) або як назіральнік(-ца).

 

 Саша Лесько 

актор, суаўтар сцэнара

– Мне здавалася, што я магу быць нядрэнны рок-зоркай. Чаго ўжо там, у пятым класе мне хацелася быць крутым, як Брытні Спірс у кліпе «Womanizer», і я вырашыў паспрабаваць сябе ў хоры. Тут я ўпершыню сутыкнуўся з булінгам ад настаўніка.

У актавай зале быў невялікі скразняк, я вельмі стараўся прыгожа спяваць, бо хацеў выступаць, але дзверы рыпалі, адчыняліся і зачыняліся. У нейкі момант выкладчыца загадала мне выйсці і прытрымаць дзверы з адваротнага боку, таму што яна не чуе дзяўчынак. Я пагадзіўся. Назад у актавую залу мяне не запрасілі, праз хвілін дзесяць я сам вырашыў моўчкі зайсці, стаў на сцэну і працягнуў спяваць. Праз нейкі час выкладчыца зноў загадала мне выйсці. За дзвярыма прайшло яшчэ хвілін пяць, я заплакаў, забег у актавую залу і спытаў, чаму я павінен гэта рабіць. У адказ выкладчыца сказала, што ўзяла мяне ў групу толькі для таго, каб «прытрымліваць дзверы з адваротнага боку, калі ў зале скразняк».

Я рвануў да дырэктаркі і ўсё распавёў, але мне ніхто не паверыў. На наступны дзень я кінуў заняткі музыкай у школе, перастаў хадзіць на сальфеджыа і на акардэон. Маме давялося сказаць, што мне проста перастала падабацца – мне было сорамна пра гэта расказаць. Было вельмі шкада матчыных грошай, якія яна выдаткавала на акардэон. Яна выбрала самы прыгожы і вялікі. З тых часоў я спяваю толькі ў душы.

«На наступны дзень я кінуў заняткі музыкай у школе, перастаў хадзіць на сальфеджыа і на акардэон»

Заўсёды быў ціхім і неканфліктным. Мужчынскі калектыў мяне чамусьці не прымаў, але я хацеў гуляць у футбол з астатнімі. Усе разумелі, што правілаў гульні ў футбол я не ведаю, таму я кожныя 10-15 хвілін станавіўся тварам да сцяны і мне «прабівалі пенальці». Толькі пазней даведаўся, што насамрэч ніхто не выйграваў і не прайграваў – проста ўсе з сур'ёзным тварам пераконвалі мяне, што лік каманды ніжэй за спаборніцкі па маёй віне. Азадак гарэў.

Парадокс, але самым яркім і цяжкім уражаннем фізічнага гвалту стаў мой гвалт над іншым. Памятаю, я стаяў з сябрамі на футбольнай пляцоўцы. На мне была майка са Сільвестрам Сталонэ – мой брат тады любіў фільм «Рокі» і мне здавалася, што крута насіць такую майку. Хлопцаў, наадварот, гэта вельмі раздражняла – можа, таму што на спіне было вышыта «Rocky» стразамі. Да мяне падышоў адзін з хлопцаў, ён разбіў мне нос, разарваў майку. Астатнія двое проста глядзелі і смяяліся. Мне стала крыўдна: за майку, за тое, што я нікому нічога не зрабіў, за тое, што я пастаянна знаходжуся ў стане няўпэўненасці ў сабе, за тое, што мне павінна быць сорамна за свае гурткі выяўленчага мастацтва і танцаў, – і я пачаў біць у твар у адказ. Здавалася, што, калі цяпер нас не разнімуць, можа здарыцца нешта вельмі дрэннае, але я не мог перастаць абараняцца ад удараў і біць у адказ. Складана бачыць, што па тваёй віне чалавек выглядае дрэнна. І мне было цяжка прыняць, што гэта зрабіў я. Да гэтага часу шкадую, што не паступіў інакш. Гвалт не можа быць апраўданы гвалтам. Але ў той момант я не ведаў, як зрабіць, каб усё гэтае пекла скончылася.

 

 

 Аліна Юхневіч 

акторка

– Людзі – эгаісты. Яны не ўмеюць станавіцца на месца іншага чалавека, якому патрэбная дапамога. Мы баімся дапамагчы, таму што баімся, што нешта адбудзецца з намі. Замест таго каб даць падтрымку, уцякаем.

Аднойчы я з сябрамі ехала ў тралейбусе і страціла прытомнасць. Першае, што пачулі мае сябры: «Вось, дзяўчынка п'яная». Калі мы выйшлі на вуліцу, сяброўка заплакала: «Аліна, якія жорсткія дурныя людзі!» Ва ўсіх адразу такое стаўленне: калі ляжыць, то п'яны, калі хварэе, то заразны. А ўсё нашмат складаней, чым здаецца.

Да фільма ў мяне было такое размежаванне: мужчына павінен быць моцным, адказным, галоўным у сям'і, а жанчына павінна быць слабай, мілай, «за ім» – менавіта ў такіх узаемаадносінах прасцей дасягнуць гармоніі. Улада сказала: «Алін, мне здаецца, што ў чалавеку ўсё нашмат складаней». Мы крыху складаней, чым проста мужчына, крыху складаней, чым проста жанчына, крыху складаней, чым проста чалавек, – усё ў кожнага індывідуальна. Гэта было настолькі відавочна, што я падумала: «Блін, так!»

Мне вельмі-вельмі пашанцавала ў сям'і. Бацькі выхоўвалі мяне так, што мы былі цалкам адкрытыя адно перад адным. Калі я першы раз у жыцці паспрабавала цыгарэту, то я прыйшла і сказала: «Мам, я паспрабавала паліць». І яна сказала: «Добра, дачушка, калі ты думаеш, што гэта прывядзе цябе да нечага добрага, то я прыму твой выбар, але я цябе вельмі моцна прашу: не рабі гэтага, бо мне будзе вельмі балюча». Пасля яе слоў мне стала сорамна. Наступны раз, калі мне прапанавалі цыгарэту, я падумала пра яе і вырашыла: «Не буду, можа, потым».

Калі ў мяне з'явіўся малады чалавек, то я цалкам адкрыта казала, што ў мяне з'явіўся хлопец, якога я кахаю, з якім мне вельмі добра. І яны гэта прынялі. Цяпер у мяне ёсць сяброўкі, якім таксама дваццаць, яны сустракаюцца са сваімі маладымі людзьмі па пяць гадоў і да гэтага часу падманваюць сваіх бацькоў, быццам ночаць адна ў адной. Бацькі ведаюць, што іх падманваюць дзеці, дзеці ведаюць, што яны падманваюць бацькоў. Гэта такі абрыў паміж пакаленнямі, дзе няма ніякай шчырасці. Наогул. Няма. Шчырасці.

 

«У мяне ёсць сяброўкі, якія сустракаюцца са сваімі маладымі людзьмі па пяць гадоў і да гэтага часу падманваюць бацькоў, быццам ночаць адна ў адной»

 

 Лёша Вайніловіч 

актор

– Калі выходзіш са школы, многія рэчы перастаюць выглядаць нармальнымі, але ў школе на гэта глядзелі як на нешта штодзённае. У нас у класе білі дзяўчынку венікам. Дзе такое можна ўбачыць у дарослым жыцці ў калектыве? Ва ўніверы? На працы?

Дзяўчынкам задзіралі спадніцы, чапалі за ўсякія часткі цела. Усе бегалі, смяяліся: «А-ха-ха, спадніцу камусьці паднялі!» І я такое мог зрабіць нават дзяўчынкам, да якіх я добра ставіўся. Гэта была быццам гульня. Але аднойчы я камусьці не з школьных сябровак так па жарце зрабіў, і яна адрэагавала: «Ты чо?» – і дала мне аплявуху. Тады я падумаў: «Блін, Лёш, ты мазгі ўключы: па факце гэта дамаганне».

У нас у школе хтосьці падкрадаў, і ў гэтым абвінавачвалі дзяўчынку з дзіцячай вёскі, казалі ёй пра гэта ў вочы самі дзеці. Хоць было незразумела, яна гэта ці не. У дзясятым класе настаўніца на замене неяк сказала хлопчыку: «Ды ў цябе няма бацькоў, ты ніхто, ты прыёмны». Пры ўсім класе, каб усе гэта чулі. Тое, што настаўнікі могуць сабе дазволіць сказаць: «Ты з дзіцячай вёскі», – кажа не пра настаўнікаў, а пра людзей. Кажа пра тое, які чалавек гэты настаўнік. Гэта не настаўнікі такія, а людзі такія.

І мы не ведаем нашых настаўнікаў як людзей. У нас выкладала вельмі добрая жанчына. І ў яе быў сабака, яна магла час ад часу расказаць нешта пра яго. Аднойчы яна прыйшла вельмі сумная, пачала нешта распавядаць, а потым сказала: «У мяне сабака памёр», – такое асабістае перажыванне, якое было важна пачуць.

«Калі людзі выходзяць са школы, яны нарэшце становяцца сабой»

Яна магла адзін дзень прыйсці ў адным настроі, потым у другім. Аднакласнікі смяяліся: «Калі паглядзець супраць сонца, то ў яе лысіна бачная». Калі я ўжо скончыў школу, да мяне выпадкова дайшла інфармацыя, што гэтая педагог памерла. Апошнія два гады ў яе быў рак. І я зразумеў, што настрой змяняўся і яна час ад часу знікала, таму што праходзіла тэрапію. Так, яна не абавязаная была нам пра гэта распавядаць, але мы не разумелі, што з ёй адбываецца.

Ты думаеш пра чалавека проста як пра прадмет: прыйшоў гісторык – ён гісторыя, ён выкладае прадмет і ўсё. Што ў яго ў асабістым жыцці адбываецца, тое нікога не тычыцца. Але гэта страшна, што мы можам не разумець і смяяцца над такімі рэчамі, так?

Я гатовы сустракацца са сваімі аднакласнікамі, гатовы пазнаваць іх як людзей. Калі людзі выходзяць са школы, яны нарэшце становяцца сабой, а не гуляюць у школьнае жыццё і не носяць школьныя маскі. У нас няма жа ніякіх урокаў камунікацыі! У лагеры дзеці сустракаюцца, садзяцца ў круг і гуляюць у нейкую гульню на знаёмства. Там за адну змену лепш пазнаеш дзяцей, чым аднакласнікаў, з якімі ты праводзіш вялікую частку свайго жыцця.

 

 

 Коля Лаўранюк 

прадзюсар

– Я займаўся кіно, тэатрам, граў у спектаклях, здымаўся ў фільмах, і гэта ўвесь час станавілася аб'ектам кпінаў. Я быў даволі слабым фізічна хлопчыкам, не займаўся ніякім спортам – да мяне можна было ўжываць фізічны гвалт. Гэта было нешта накшталт гульні. Не тое каб мяне лавілі і піз**ілі, білі нагамі – не, так, пару разоў ударыць, заламаць рукі. Гэта ўсё ўспрымалася як норма: калі кожны дзень з цябе здзекуюцца, ты абвыкаеш.

Аднойчы мы гуляліся, і настаўніца пачала на мяне крычаць і сказала: «Вунь выйдзі з класа». Я быў першакласнікам, і для мяне гэта было канцом свету. Я пайшоў у туалет, пачаў галасіць, казаў тым, хто заходзіў: «Хачу пакончыць з сабой, у цябе ёсць мыла або вяроўка?» Мяне прывялі назад у клас, распавялі пра ўсё маме: дома яна доўга стаяла і глядзела ў адну кропку.

Выдатны момант адбыўся, калі я быў старэйшы. У чацвёртым класе настаўнік павітаўся: «Hi, children». Я па прыколе адказаў: «Hi, Hitler». Потым мы ішлі кудысьці з класам, і аднакласнік прамовіў гэтую ж фразу. Настаўніца пачала яго жорстка бэсціць, а ён: «Гэта Коля сказаў». Да гэтага часу памятаю тое месца ў метро і як яна крычала: «Ты разумееш, што з гэтай фразай забівалі людзей падчас вайны! І ты дазваляеш сабе гэта казаць!» А потым на ўроку пра вайну настаўніца сказала: «Тады былі такія людзі, такія людзі ёсць і цяпер. І яны ёсць у нашым класе». Гэта быў дурны жарт: можна было спакойна застацца пасля ўрокаў і растлумачыць, што гэты жарт не смешны. Мы часта не разумеем у дзяцінстве, што смешна, а што – не. Але яна назвала мяне фашыстам пры ўсім класе – і ўсё зразумелі, пра каго яна кажа.

Я рос без бацькі, няма каму было мяне вучыць карыстацца напільнікам, паяльнікам, лобзікам. На ўроку працы трэба было вымераць нейкую дэталь, а ў мяне не атрымлівалася – і трудавік пачаў лаяцца: «Што, твой бацька не можа цябе навучыць?» І тут я пачаў плакаць. Перад усім класам. Мне было гадоў пятнаццаць. «Бацька з намі не жыве», – і настаўнік засмуціўся.

 

«Яна назвала мяне фашыстам пры ўсім класе»

 

 

 Улада Сянькова 

рэжысёрка, суаўтарка сцэнара

– Маленькіх дзяцей палохаюць Бармалеем, а нас палохалі тым, што адлічаць з гімназіі. І працавала гэта не толькі з вучэбнай паспяховасцю. «Сказаў слова супраць? – Будзеш адлічаны!», «Не хочаш здаваць на крутую (і вельмі дарагую) кнігу па англійскай? – Будзеш адлічаны!», «Не здаў на якое-небудзь-чарговае-нікому-не-патрэбнае-лайно? – Будзеш адлічаны!»

У восьмым класе ў нас быў адкрыты ўрок па англійскай мове. Мы з нашай маладзенькай, але вельмі прасунутай англічанкай разыгралі аўкцыён. Прайшло шмат гадоў, з'явілася кіпа новых метадаў навучання дзяцей, а такога я яшчэ нідзе не бачыла. І вось, аўкцыён ідзе, мы з аднакласнікамі ва ўсю прадаем-купляем карціну Шышкіна, і тут з задняй парты ўстае завуч, накіроўваецца да выхаду, адчыняе дзверы і, павярнуўшыся, кідае: «It's not so brilliant!» Наша таленавітая настаўніца чырванее. А мы сядзім і не разумеем: аўкцыён скончаны? Я да гэтага часу памятаю гэты прэсінг з боку ўсёй сістэмы.

Мы павінны былі кожныя паўгода здаваць завучу па англійскай залікі, а ў канцы года – экзамен. І вось адзінаццаты клас, мая сяброўка здае ёй экзамен, а тая кажа: «Дзіцячы лепет на лужку, а куды паступаць збіраешся?» Адказвае, што на англійскую мову. І завуч ёй ва ўсіх фарбах пачынае апісваць, як англійская мова маёй сяброўцы не дадзеная ад прыроды і наогул наўрад ці яна кудысьці паступіць. Сяброўка потым паступіла ў Менск, а далей – у Оксфард.

«Сярод дзяўчынак я была горш за ўсіх. Цяпер кажу – і ганаруся гэтым»

У нас былі асобныя рэйтынгі для дзяўчынак і хлопчыкаў. Сярод дзяўчынак я была горш за ўсіх. Цяпер кажу – і ганаруся гэтым. А тады мне было вельмі сорамна, адчувала сябе другім гатункам. Маці прыходзіла на сход – і ёй пра гэта пры ўсіх паведамлялі, але яна была вышэй за ўсе гэтыя рэйтынгі і заўсёды хадзіла ў школу ваяваць за мяне.

Часам яшчэ і больш балюча могуць паводзіць сябе бацькі. Я працавала ў дзіцячым цэнтры, ведаю. Малая апранаецца, а маці, не адыходзячы: «Ну што там мая Танечка, дрэнна спраўляецца, так? Яна ў нас павольная вельмі, дрэнна разумее, ну не дадзеныя нам мовы, разумееце, не дадзеныя». У гэты час звяртаецца яе ж сын і прыносіць ёй малюнак. І яна пачынае распавядаць яму пра тое, як крыва гэты чатырохгадовы малы намаляваў праменьчыкі сонца і што мора наогул не чырвонае, а сіняе.

Настаўніца беларускай мовы мяне не любіла – так і казала маёй маці, маўляў, вось ва ўмоўнай Галі Івановай сшытачкі акуратненькія і чысценькія, а ў вашай Улады – брудненькія, ну і вось як яе любіць? Ну, прабачце. Я, ведаеце, пішу цяпер у асноўным на ноўтбуку, праўда, анучкай яго таксама не праціраю кожны дзень. Настаўніца пастаянна ў гістэрыцы крычала маё прозвішча – і я першы час адчувала дыскамфорт, калі хтосьці называў мяне па прозвішчы. Гэта быў той самы тыпаж выкладчыка, які замахваўся партай. Праўда, у яе выпадку была не парта, а журнал.

І трохі стакгольмскага сіндрому: пералічаных людзей люблю і вельмі ім удзячная. Не ўсім, але шматлікім. Гэтак жа, як люблю настаўнікаў – герояў фільма «II». Нехта не ўбачыў там «станоўчага вобраза настаўніка», але я не згодная. Яны проста робяць сваю справу. Не факт, што сваю, праўда. І робяць так, як умеюць.

 

 

Прэм’ера фільма «II» адбудзецца 11 снежня ў 19:00 у кінатэатры «Масква». Далей стужку будуць круціць у Falcon Club Буцік Кіно, Silver Screen, «Піянеры» і «Ракеце». Апошні дзень пракату – 25 снежня.

 

 Набыць квіток